FOK zahrají v kostele Mozarta a Salieriho

autor: Zdroj: Pořadatel koncertu
zvětšit obrázekCyklus Komorní hudba v kostele sv. Šimona a Judy zakončí 6. května Pražští symfonikové pod vedením dirigenta Jiřího Habarta. Zahrají slavnou Lineckou symfonii Wolfganga Amadea Mozarta, Koncert pro hoboj a flétnu Antonia Salieriho, ve kterém se sólově představí členové orchestru Jurij Likin a Hana Knauerová, a předehru Franze Schuberta. Koncert je vyprodán.
„Naši posluchači budou mít příležitost vyslechnout si díla tří stěžejních autorů své doby, kterým v době kompozice těchto skladeb nebylo ani třicet let. Schubertova předehra je dokonce dílo čtrnáctiletého chlapce, který ji napsal v době studií u Antonína Salieriho. Jeho koncert pro flétnu a hoboj odráží italský závan operní melodiky, ale přesto dává oběma sólistům rovnoměrný prostor k dialogu minimalizující samoúčelnou technickou exhibici. Večer bude korunovat Mozartova nádherná symfonie C dur, která vznikla v neuvěřitelně krátkém čase pouhých 4 dnů. Pečlivý posluchač si v expozici první věty může povšimnout náznaku slavného Hallelujah z Händelova Mesiáše,“ říká dirigent Jiří Habart.
Pokud se sejdou na jednom programu skladatelé Mozart a Salieri, nelze se vyhnout tématu jejich démonizovaného a legendami opředeného vztahu. Pověsti o zavraždění geniálního skladatele jeho méně talentovaným závistivým sokem zaujaly velkého ruského básníka a dramatika Alexandra Sergejeviče Puškina. Hra s názvem Mozart a Salieri nebyla koncipována jako životopisné drama, ale spíše filosofická studie střetu dvou protikladných uměleckých osobností, v níž Mozart a Salieri posloužili pouze jako figuranti. Podle zmíněné Puškinovy hry napsal stejnojmennou jednoaktovou operu Nikolaj Andrejevič Rimskij-Korsakov, pak anglický dramatik Peter Shaffer hru Amadeus, a podle ní byl natočen roku 1984 proslulý oscarový film Miloše Formana Amadeus. Zvláště vlivem Formanova filmu Salieri zůstane asi navždy zapsán v povědomí jako ambiciózní skladatel s průměrným talentem, tragická postava zmítaná zhoubnou závistí a touhou odstranit svého geniálního soka, který si podle něho svůj výjimečný dar nezasloužil. Realita je ale jiná. Salieri Mozarta podporoval a neměl mnoho důvodů mu závidět; za Mozartova života byl na vrcholu své kariéry, jeho opery byly stejně úspěšné jako Mozartovy, hrály se v mnoha evropských divadlech a byly vydávány tiskem.
Slovo dramaturga Martina Rudovského: Umělecká nadsázka se může někdy pěkně zvrhnout. To když Puškin ve svém dramatu Mozart a Salieri nechá Salieriho zavraždit ze závisti svého přítele Mozarta. Pak se toho chytne americký dramatik Peter Shaffer a následně český režisér Miloš Forman a sugestivní Amadeus je na světě. Ale kde je pravda? Vždyť pravda je i taková, že Antonio Salieri vyučoval dokonce i Mozartova syna Franze Xavera, stejně jako Franze Schuberta. Je nanejvýš vhodné si takové skutečnosti uvědomit právě v květnu 2025, kdy si připomínáme 200 let od smrti slovutného vídeňského Itala. A to v kostele, kde Mozart hrál na varhany a kde hraje komorní orchestr FOK se svými předními hráči pod vedením mladého dirigenta Jiřího Habarta.
TIP!
Časopis 19 - rubriky
Časopis 19 - sekce
DIVADLO
První čtená zkouška Othella zahájila přípravy LSS

V pondělí 28. dubna se prostor zkušebny zaplnil tvůrčí energií při první čtené zkoušce letošní premiéry Letníc celý článek
HUDBA
Brno ožije rokenrolovým muzikálem Šakalí léta

Pražské Dejvice konce 50. let žijí poklidně svým „maloměstským“ způsobem života ve stínu rudé hvěz celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Jan Saudek – 90 let

Jan Saudek očima Ireny Pavláskové
Portrét světově věhlasného uměleckého fotografa a osobitého mistra atelié celý článek