Venuše ve Švehlovce zve na inscenaci Pobyt
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekV neděli 18. února 2024 se v žižkovském divadle Venuše ve Švehlovce odehraje repríza debutové celovečerní inscenace Jana Razimy s názvem Pobyt. Dílo za pomoci pohybového slovníku současného tance, fyzického divadla a výrazné vizuality zpracovává téma existencialismu. Pobyt uvádí mladý kolektiv Dočasná Company. Pro Razimovu tvorbu je, kromě silné vizuální stránky a volby aktuálních společenských témat, typický výběr výrazných interpretačních osobností a jinak tomu není ani u Pobytu. Na jevišti diváci uvidí Michaelu Dzurovčínovou, Šárku Říhovou, Andreje Lygu a Tomáše Pražáka. Jedná se částečně o nové obsazení performerů, v tomto složení měli diváci možnost představení vidět pouze jednou na podzim loňského roku.
Tematicky inscenace pracuje s existencialismem, s pocity bezmoci a osamocení. Choreograf se pro tvorbu inspiroval v knize Alberta Camuse Mýtus o Sysifovi, ale také osobní zkušeností. „První myšlenky projektu se začaly rodit v době covidové pandemie. Mýtus o Sisyfovi byl pro mě vstupní branou k celému tématu existencialismu”, upřesňuje Razima, který byl právě během covidových lockdownů uprostřed magisterských studií choreografie na HAMU. „Najednou jsem neměl jak tvořit. Vše bylo tak marné a absurdní, existencialismus mě začal pohlcovat - nebylo jiné cesty, než o tom všem vyprávět skrz choreografii. Divák motiv Sisyfa může poznat v hned několika částech inscenace, ale od určitého bodu jsme se zabývali existencialismem jako takovým. Vystihnout ale pravou podstatu bylo velmi náročným úkolem. Ještě nikdy jsem v procesu tvorby tolik původního materiálu nevystřihl. Odhaduji, že tak 80% vymyšleného materiálu šlo v průběhu zkoušení pryč.”
Choreografie vznikala po dobu dvou let od léta 2020, její premiéra se uskutečnila v květnu 2022 v PONCI. Pro tanečníky je interpretace tohoto díla výzvou jak mentální, co se týče zpracovávání náročných filozofických otázek, tak fyzickou, což potvrzuje tanečnice Michaela Dzurovčínová slovy: „…pracujeme s pohybom, ktorý vyzerá fyzicky nenáročne, hoci sa častokrát dostávame do extrémne náročných polôh. Honzové choreografie ma stále nútia prekračovať svoje možnosti, strachy a pohodlie, vďaka čomu mám možnosť profesijne rásť a posúvať sa.“
Přímo pro choreografii vznikla autorská hudba – vytvořil ji Michael Andrew Burt, rodák z Ameriky a absolvent katedry skladby HAMU. Pro kompozici se mimo jiné inspiroval zvuky přírody, ve skladbě použil např. zvuk kácení stromů či borcení ledovců.
TIP!
Časopis 20 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Janáček 170 na piazzettě
Přijďte s námi oslavit narozeniny Leoše Janáčka. Náš slavný skladatel má už 170 let, tak ta narozeninová party ...celý článek
Madama Butterfly a nabídne hned dva vyhlížené debuty
Osmnáctá sezóna oceňované série kinopřenosů z Metropolitní opery v New Yorku, která v posledních letech pod ...celý článek
Časopis 20 - sekce
DIVADLO
Zemřela herečka Simona Postlerová
“Na jeviště jsem poprvé vstoupila v Národním divadle coby Hanička v Jiráskově LUCERNĚ” vzpomínala celý článek
HUDBA
Květnové koncerty ArtCafé představí směsici žánrů
Nejbližší koncerty ArtCafé nabídnou v Broumově během května vystoupení českých i zahraničních muzikantů. Jako celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Velikáni filmu... Steven Spielberg
Sugarlandský expres
Vraťte nám naše dítě! Americký film režiséra Stevena Spielberga (1974). Hrají: G. Hawno celý článek