zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Debussy a Ravel v podání orchestru RTS

Debussy a Ravel v podání orchestru RTS

autor: Česká televize  

zvětšit obrázek

Debussy a Ravel v podání orchestru RTS
Preludium k Faunovu odpoledni, Bolero a svita z baletu Dafnis a Chloe v podání srbského Symfonického orchestru rozhlasu a televize v Bělehradě pod taktovkou Bojana Sudjiče.Sbor a symfonický orchestr Srbského rozhlasu a televize pod taktovkou dirigenta Bojana Sudjiče přednesl v červnu 2022 v Bělehradě slavná díla francouzských hudebních impresionistů. Na úvod zazněla Předehra k Faunovu odpoledni (Prélude al´Apres-midi d´un Faune) Clauda Debussyho. Podnětem ke kompozici byla skladateli literatura. Debussy četl Mallarméovu báseň Faunovo odpoledne a její umělé, přejemnělé tkanivo ho inspiroval. Zabýval se myšlenkou nové symfonické skladby na počátku devadesátých let 19. století. Debussy vytěžil z básně její atmosféru, aniž upadl do jakéhokoli hudebního popisu. Někde na sicilském břehu leží v horkém letním odpoledni faun a vybavuje si své lásky. Jižní obloha, šumící moře, pleť lidských těl, to vše je přeneseno do jemné, lehké a sladké zvukové sféry, která se zdá spředena ze smyslnosti a něžné melancholie. Dílo začíná sólová flétna ve velmi mírném tempu. Je to hlavní myšlenka skladby, jejíž chromatické intervaly v prvních dvou taktech dodávají dílu naříkavý nádech.

Tanečnice Ida Rubinsteinová požádala Maurice Ravela v období jeho nejvyšší slávy o balet. Mělo to být něco španělského. Ravelovi se sice do práce moc nechtělo, přesto souhlasil. Když se termín premiéry blížil, vzal si do hlavy, že nebude komponovat nic nového, ale že jen něco zinstrumentuje. Konečně našel téma. Byla to melodie bolera. Šestnáct základních taktů se mělo opakovat ve stále měněné instrumentaci. Vypadalo to jako schválnost nebo jako intelektuální vtip. Mohlo se to také dokonale nepovést. Bolero, které Rubinsteinová uvedla v pařížské opeře spolu se skladatelovým Valčíkem koncem října 1928, se stalo nejpopulárnější Ravelovou kompozicí a jednou z nejhranějších skladeb vůbec.
Sergeji Ďagilevovi, řediteli Ruského baletu v Paříži, nemohl uniknout invenčně nadaný skladatel jako Maurice Ravel. Proto se dohodli v roce 1906 na baletu Dafnis a Chloe. Pastýřskou idylu zpracoval pro balet choreograf Michail Fokin. Byly to vděčné role pro Nižinského a Karsavinovou. Děj se odehrává na ostrově Lesbu v blízkosti města Mytilene. Tam nalezl jednou pastýř Lamon pohozeného chlapce, kterého kojila koza, slitoval se nad ním, vychoval ho se svou ženou pod jménem Dafnis. Po dvou letech se opakovala obdobná příhoda u pastýře Dryanta: u jeskyně nymf krmila pohozené děvčátko ovce. To byla Chloe. Oba se stali pastevci; vyrůstali spolu, hráli si, prožili mnoho drobných příhod venkovského života, nakonec se do sebe zamilovali. Idylický příběh se však zauzlí, takže jsme svědky únosů, ztroskotání lodí, a dokonce i hry na Panovu píšťalu zvanou též syrinx.
Vysílání: 06.2., 22.50 hod., ČT art

5.2.2024 17:02:27 Redakce | rubrika - Z éteru

Časopis 20 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Festival Setkání Stretnutie 2024

Články v rubrice - Z éteru

Portrét Milada Šubrtová

Milada Šubrtová

Medailon národní umělkyně Milady Šubrtové
Portrét jedné z nejvýznamnějších sopranistek české poválečné oper ...celý článek


Choreograf Miroslav Kůra výročí

Pas de quatre

Pas de quatre
Legendární tanečník a choreograf Miroslav Kůra, od jehož narození v těchto dnech uplyne 100 l ...celý článek


Rok české hudby – Jan Kubelík

Jan Kubelík

Legenda jménem Kubelík
Dokument o krásném uměleckém a lidském vztahu otce a syna – významného houslov ...celý článek



Časopis 20 - sekce

HUDBA

Bastard: křížení lásky a zla

Esther Mertová a Dušan Vitázek (Bastard)

Městské divadlo Brno uvádí na Hudební scéně nové nastudování společného díla Zdenka Merty a Stanislava Moši BA celý článek

další články...