Úchvatný Louskáček z Mariinského divadla ve 3D
autor: archiv divadla
zvětšit obrázekPo Popelce v režii Australského baletu uvede cyklus Balet v kině v předvánočním čase další pohádkový příběh pro celou rodinu. Tentokrát v podání proslulého baletního souboru z Mariinského divadla v Petrohradě, známého už z dob SSSR jako Kirov Ballet. Jeho fenomenální světové renomé, na němž staví i současný baletní ansámbl, tkví v precizní technice, dechberoucím uměleckém projevu a neskonalé úctě k tradicím a velikánům minulosti, jakým byl třeba Marius Petipa. Záznam Louskáčka z roku 2011 uvedou v adventním čase pražská kina Bio Oko, Dlabačov a Modřanský biograf, i několik mimopražských kin, například uherskohradišťská Hvězda či šumperské Oko. Seznam kin najdete ZDE.
„Alina Samova oplývá zralou ženskou krásou, aniž by však zároveň ztrácela hravou jiskřivost a mladičkou svěžest dětství,“ napsali o její hlavní ženské roli Kláry v Louskáčkovi New York Times a vyzdvihli i její virtuózní taneční styl. V roli Louskáčka zase exceluje Samovské vrstevník a nositel mnoha talentových ocenění Vladimir Shklyarov. U něj kritici poukazují na vrcholnou fyzickou sílu a aristokratický šarm propojený s mladistvou vášnivostí. Jako pohádkový Louskáček – Klářina hračka i průvodce fantaskním světem - čítá mnoho mimořádných baletních čísel, ať již po Klářině boku, v přeměně z hračky v prince či v boji se zlým Myším králem a jeho armádou.
Představení Louskáčka v Mariinském divadle je věrnou ozvěnou dávné verze z roku 1934, jak ji tehdy pro první petrohradskou scénu nastudoval legendární choreograf Vasily Vainonen. Ten je v rámci příběhu o Louskáčkovi označován jako první, kdo Klářina dobrodružství v pohádkové zemi nechal vyústit v pouhý Klářin sen se skokem zpět do reality. Znamenitý choreograf byl známý také tím, že do dětských rolí Kláry a Louskáčka obsazoval dospělé tanečníky. Vainoneho Louskáček patří k vůbec nejvíce oceňovaným jevištním realizacím tohoto nádherného baletu v celé taneční historii. Četné nápady z něho v průběhu 20. století čerpali pro své vlastní nastudování velmistři jako např. Michail Baryšnikov.
Co je také na tomto záznamu Louskáčka z Mariinského divadla opěvováno, je dirigent Valerij Gergiiev. Výsostný maestro, který Čajkovského překrásnou hudbu dokázal přednést naživo v prostoru divadla natolik vášnivě, hutně a pestrobarevně, až se mnozí renomovaní baletní recenzenti shodují, že ji lze těžko překonat jakkoli vyšperkovanou hudební nahrávkou.
Louskáček s espritem dávných a živelností současných géniů z Mariinského divadla zkrátka slibuje pohádkovou podívanou, která vyvolá konejšivého i svátečního ducha Vánoc u diváka každého věku – ať je mu teprve osm, nebo již osmdesát let.
TIP!
Časopis 16 - rubriky
Články v rubrice - Zveme ...
Pucciniho Vlaštovka zabarvená do stylu art deco
Pozdní dílo italského skladatele Giacoma Pucciniho Vlaštovka se na prkna Metropolitní opery v New Yorku vrací ...celý článek
Časopis 16 - sekce
DIVADLO
Štíři z února na jevišti Studia DVA
Autorský divadelní projekt Miroslava Krobota a Mariky Šoposké představilo divadlo Studio DVA poprvé divákům v celý článek
HUDBA
Elizabeth Kopecká nový videoklip
Přesvědčivý projev, mimořádně zajímavá barva hlasu a podmanivé charisma Elizabeth Kopecké učarovaly tisícům te celý článek
LITERATURA/UMĚNÍ
Antologie Krvavý Žižkov
Krvavý Žižkov je antologie, která má svého předchůdce Krvavý Bronx (2020), úspěšnou knihu povídek o „vyl celý článek