zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Judy - jiskřící duše, která se vydává všanc divákům

Monika Absolovoná a Jan Nedbal (Judy)

autor: Jerry Háša  

zvětšit obrázek

Inscenace JUDY není pro Divadlo Studia Dva novinkou. V české premiéře uvedlo text Petera Quiltera NA KONCI DUHY v roce 2006. Roli Judy ztvárnila Hana Maciuchová, Antonyho hrál Miloslav Mejzlík, roli Mickeyho Deanse alternovali Tomáš Petřík a Petr Bláha. Vše nastudoval režisér Jakub Maceček v překladu Jitky Sloupové.
V pátek 14. července 2024 se uskutečnila premiéra této inscenace pod názvem JUDY. V režii Petra Gazdíka vystoupila v titulní roli Monika Absolovoná. Antonyho ztvárnil Milan Němec (v alternaci se Sašou Rašilovem). Posledního manžela Judy Garlandové Mickey Deans hraje Jan Nedbal. V roli redaktora, portýra a inspicienta účinkoval Adam Kraus (alternace Petr Pěknic). Text přeložil Pavel Dominik.

Dramatik Peter Quilter přiznává, že prvotně jeho text nebyl inspirovaný životem zpěvačky a herečky Judy Garland (Frances Ethel Gummová). “Na výletní lodi hostovala pohasínající kabaretní hvězda, zpěvák, který celou noc a následující den až do začátku dalšího vystoupení popíjel. Jeden večer jsem se stal svědkem zuřivé hádky mezi ním a manželkou. Ona byla odhodlaná ho přinutit k vystoupení, které odmítal…,” vzpomíná Peter Quilter. Po zhlédnutí premiéry fiktivního příběhu mnoho diváků reagovalo: “To je úplně jako Judy Garlandová.”

Režisér Petr Gazdík neměl jednoduchou úlohu. Režijně zpracovat chronologický příběh umělkyně na jednu stranu může nabízet vzestupy a pády, ale na druhou stranu může být ve své podstatě jednotvárný až plochý. Mohou se nabízet otázky jako, koho zajímá soukromý život umělkyně… Když toužíme po jejím výkonu na jevišti. A právě to byl hlavní klíč přístupu režiséry Petra Gazdíka. Jiskření duše, která se dává všanc divákům. Duše, která odhaluje příběhy textů v podobě písní nebo hereckých dialogů a monologů. Jakoby se každý večer umělkyně převlékala a svou duši buď drásala nebo obveselovala, ale co tomu předchází? Jaká je ve skutečnosti?
Režisér Petr Gazdík se řadí nejen mezi zkušené režiséry, ale i herce. S jeho prací režiséra se můžeme setkat na jeho domovské scéně Městském divadle Brno, ale také ve Východočeském divadle Pardubice, Moravskoslezském divadle Ostrava. Z jeho aktuálních rolí uveďme postavu Edwarda Lewise v muzikálu PRETTY WOMAN. Z minulých např. Clifforda Bradshawa v CABARETU, HAIR (Vlasy) role Clauda a mnoho dalších.
V inscenaci JUDY si Petr Gazdík dobře poradil s rovinami hledání Judy, neústupností a oporou ze strany Mickey Deanse, ale i s věrností a nostalgií od Anthony Chapmana. Za všemi protagonisty je jejich duše ovládaná láskou - k umění, publiku, ale i láskou, která prýští mezi nimi. A v tomto ohledu dokázal Petr Gazdík vést všechny účinkující až do těch největších niterností.
Scénograf Emil Konečný nabídl velmi rychle proměnlivou scénu - hotelový pokoj a jeviště. Zdárně mu pomohlo zasouvací okno na horizontu. Jeho odsunutím se JUDY ocitá na jevišti s bandem v zádech. Kostýmy Elišky Ondráčkové Lupačové jsou velmi zdařilé a střízlivé. V případě JUDY jsou decentně okázalé, pánové mají na sobě barevně sladěné a jednoduše střižené obleky.

Poslední důležitou podmínku tohoto titulu je mít herečku pro roli Judy. A to se díky Monice Absolonové stalo. Dokáže navodit je obrodu při pěveckém výkonu na jevišti. Mrazivě opovrhuje autoritami (např. s majitelem hotelu). Dokáže být drsná ve své hrubosti. Vulgarity, kterými vládne, jsou ve velkém kontrastu k její noblesní róbě a k jejímu vystupování na jevišti. Judy je prostě sopka energie, ať pozitivní či negativní, prostě energie spalující či posilující.
Potřebuje své publikum a to v hledišti, tak i v soukromí. Mickey Deans v podání Jana Nedbala je mladší. Snaží se Judy udržet ve střízlivém stavu bez alkoholu a povzbuzujících prášků, ale vedle toho ji potřebuje na jevišti. Není jasně čitelné, zda ji má rád z čisté lásky nebo z vypočítavosti, je jedno zda potřebuje její umělecký výkon, aby vydělal peníze, nebo se přiživuje na její pověsti. Evokace s osudem zpěvačky Ivety Bartošové je na místě.
Druhým protipólem lásky k ní je Anthony Chapman, kterého ztvárňuje Milan Němec (alternace Saša Rašilov). Stárnoucí gay dává Judy jistotu a oporu. Coby klavírista, který ji doprovází na koncertě, má s Judy víc trpělivosti, větší empatii. Milan Němec coby zkušený muzikálový herec a hlavně zpěvák velmi dobře zvládá hudební polohy své role, zejména v dirigování orchestru.

Inscenace JUDY se opět řadí mezi skvělé inscenace Divadla Studia Dva. Není vždy jednoduché nabízet druhým útěchu, klid a pohodu, jak to v případě charismatických zpěvaček je obvyklé. Ještě těžší je udržet se ve zdravé kondici a k tomu je zejména potřeba zdravá duše.

www.studiodva.cz

17.6.2024 18:06:20 Josef Meszáros | rubrika - Recenze

Časopis 39 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Lípa Musica 2024

Články v rubrice - Recenze

Noční spoje - Květy křičí, potichu, ale křičí

Benoni, Schneiderová, Šišková, Roden (Noční spoje)

Studio Dva divadlo uvedlo ve světové premiéře inscenaci Viliama Klimáčka NOČNÍ SPOJE. Klimáček hru napsal pro ...celý článek


Já, secese - Vítejte na digitální cestě

Já, secese

Divadlo Hybernia uvádí další multimediální projekt producenta Michala Dvořáka – JÁ, SECESE. Po úspěchu V ...celý článek


Účet: Kdo se jak (ne)vyrovná?

Adam Vacula a Jiří Hána (Účet)

Divadlo Bez zábradlí přináší od 19. září 2024 českou premiéru inscenace ÚČET od francouzského dramatika Clémen ...celý článek



Časopis 39 - sekce