zvláštní poděkování
Quantcom.cz

Ondřej G. Brzobohatý vytvořil osobitý lék proti pandemii

Ondřej G. Brzobohatý

autor: Benedikt Renč  

zvětšit obrázek

Hudebník, skladatel, zpěvák, herec, zkrátka muž mnoha profesí a zájmů, Ondřej G. Brzobohatý, spustil online předprodej své společenské stolní hry Covid-19: Jsme v tom spolu, ksakru! na svém vlastním webu www.ondrejbrzobohaty.cz a také na webu www.pythons.cz.

Pandemie koronaviru Covid-19 není nic, čemu bychom se chtěli vysmívat. I my přišli o své blízké a kamarády, a tak bychom si to rádi s tímhle prevítem chtěli vyřídit po svém a nejlépe, kdyby se nám přitom podařilo i pomoci dobré věci. Část výtěžku z prodeje hry proto poputuje na Nadaci Krása Pomoci, která se dlouhodobě věnuje pomoci seniorům, tedy jedné z nejohroženějších skupin v průběhu celé pandemie. Už mnohé studie přeci potvrdily, že smích posiluje imunitu, a čím víc se něčemu dokážu zasmát, tím menší to nade mnou má moc. Desková hra “Covid-19: Jsme v tom spolu, ksakru!” je tu pro všechny, kteří chtějí nad koronavirem psychicky zvítězit.” Vysvětluje Brzobohatý s tím, že nyní je hra ve výrobě, a její fyzické uvedení na trh a zaslání zákazníkům, kteří si ji koupí v online předprodeji, by mělo proběhnout v dubnu tohoto roku.

"S covidem bojujeme už rok a napříč věkovými skupinami cítíme velkou frustraci. Zároveň psychika hraje obrovskou roli v tom, jak tuhle krizi zvládneme, proto se nám hned zalíbil Ondřejův nápad. Všem nám chybí společenské kontakty, seniorům, kteří jsou zavření sami doma nebo v institucích obzvlášť. Společenská hra může rodinám pomoci zvládnout období izolace a zároveň nám všem připomíná, že tohle období skončí a že "coviďáka" porazíme nejen v rámci hry, ale i ve skutečném životě," říká ředitelka Nadace Krása Pomoci Soňa Morawitzová.
Hráče čekají nástrahy, bláznivé úkoly a všelijaká překvapení. Smyslem všeho je ale hlavně tohoto otravného “Coviďáka” zahubit, a tak celý virus porazit. Hra je určena pro 2-8 hráčů ve věku od 12 let až po kohokoliv, kdo chce strach ze života přeměnit v radost z něj.
Nápad hru vytvořit dostal Ondřej v říjnu 2020 “Myšlenka na hru, ve které bych měl možnost definitivně porazit a vymýtit Covid, pramenila z bezmoci, která je cítit všude okolo nás. Je to velmi citlivé téma, a tak jsem svůj nápad a jeho záměr sdělil nejprve pár svým kamarádům, abych se ujistil, zda nevstupuju na příliš tenký led. Všichni do jednoho mi potvrdili, že by hra mohla působit jako odlehčení od čím dál těžší situace. Tak jsem se do toho pustil společně s Nikol Klevcovovou, která se podílela například na dalším covidovém projektu, na seriálu sKORO NA mizině režiséra Vladimíra Skórky, a jejíž tvůrčí myšlení pro tento projekt bylo jako dělané. Jelikož jsme chtěli, aby hra byla co nejlepší i ve svém ztvárnění, tak jsme na grafiku oslovili Honzu Mouchu a na ilustrace Přemka Ponáhlého. Myslím si, že každý z nás, kdo jsme na hře pracovali, jsme do ní vložili veškerou svou naději, že by v nadneseném slova smyslu mohla tato hra být snad takovým lékem proti pandemii.”

“To, že mě Ondřej k vytvoření hry přizval, patří mezi jedno z mála pozitiv koronavirové současnosti, díky kterému jsem pandemii přežila v psychickém zdraví. A to, doufám, čeká i hráče této hry. Ke svému nápadu mě přizval proto, že jsme v té době už spolupracovali na jiném kreativním projektu a ověřili jsme si, že se nám spolu tvoří úžasně. Náš smysl pro humor a myšlenkové pochody se tak skvěle doplňují a eskalují, že je to spíš zábava než práce. Přemek s Honzou navíc dokonale zhmotnili vše, co jsme si vysnili, a ještě je s nimi psina. Už se těším, až si hru zahrajeme s našimi přáteli, a až světlo světa spatří i naše další projekty,” prozrazuje Nikol Klevcovová.
Hra se pyšní jedinečnými ilustracemi Přemka Ponáhlého, které jsou signifikantní svým sofistikovaným humorem, nadsázkou a hravostí snoubenými s citlivostí. Ponáhlý pro hru ilustroval i celý soubor bankovek herní měny, jelikož hráči ve hře platí tzv. Koronami.
Graficky pak celý projekt zpracoval art director & brand designer
Jan Moucha, který má na svém kontě více než 20 prestižních ocenění z celého světa a je autorem vizuálního stylu nadcházejícího Sčítání lidu, domů a bytů 2021. Právě do grafiky i do návodu hry její autoři schovali spoustu tzv. Easter Eggs neboli vtípků, které nejsou na první pohled patrné, ale jakmile je hráči objeví, zaručeně je pobaví.

“Na designu stolní hry jsem pracoval poprvé, a byla to obrovská výzva, má to totiž spoustu specifik a záludností. I tak zde ale byla spousta prostoru se vyřádit. Supervtipné ilustrace od Přemka s ruční typografií a výrazným barevným kódem dopředu definovaly směr celkové art direction, takže dát to vše dohromady, byla jedna radost. Třešničkou na dortu pak byla společná několikaměsíční whatsapp a video konverzace s Nikol, Ondrou a Přémou, plná chytrého a laskavého humoru, která by vydala na třeskutý, pořádně tlustý NSFW román,” směje se Jan Moucha.
Ačkoli hra mapuje aktuální dění ve světě, je zároveň nadčasová. Vyniká také svou rozmanitostí, interakcemi a variantami hráčských možností a vlastností, díky čemuž hráče nepřestane bavit ani s odstupem let. Jelikož si na jejím začátku hráči losují ze 35 zemí a 25 povolání, které budou při hře reprezentovat, hra tak nabízí až neuvěřitelných 875 kombinací toho, v koho se promění, a jak to ovlivní celou jejich hru.

“Nemůžeme se dočkat, až si lidé naši hru zahrají. A pokud je z izolace v karanténě přepadne záchvat kreativity, stejně jako nás, mohou nám pak poslat své tipy na kartičky či úkoly na e-mailovou adresu jsmevtomspoluksakru@pythons.cz , a my třeba časem vytvoříme rozšíření hry. Zároveň budeme moc rádi za zpětnou vazbu a sdílení zážitků při hraní naší hry. Využijte proto pak hashtag #jsmevtomspoluksakru a náš instagramový profil @jsmevtomspoluksakru - těšíme se,” dodává Brzobohatý, který hru vydává pod hlavičkou firmy Python's. Prvních 100 ks bude navíc v limitované edici s podpisem.
Firma Python’s vznikla spojením Ondřeje Brzobohatého a Petra Pospíšila. Jejich vzájemný smysl pro místy nekorektní, absurdní či asociační humor, společně s jejich nadšením pro deskové hry, je přesvědčil, aby spojili své ability dohromady a vytvořili značku, která už ve svém názvu odkazuje na slavnou britskou humoristickou partičku Monty Python’s, kterou oba milují. Cílem firmy je produkovat deskové a karetní hry, které svým titulem i obsahem mohou možná provokovat nebo dráždit, ale vždy především třeskutě bavit. “Zkusil jsem hru nejprve nabídnout jiným firmám, ale ačkoliv se jim líbila, obávali se toho, že si ji lidé nekoupí, neboť už mají po krk čehokoliv, co je spojené s Covidem. I když jsem se jim snažil vysvětlit, že to je právě jeden z důvodů, proč hra vznikla, abychom se zbavili hořkosti a negace, která z toho všeho plyne, nepřesvědčil jsem nikoho. Až mého kamaráda Petra Pospíšila, kterému se můj nápad velice líbil, napadlo, založit si firmu vlastní a vydat si to sám. Petr je stejná krevní skupina, a tak se do toho pustil se mnou,” přibližuje Brzobohatý vznik nové firmy Python’s.

Hra Covid-19 si totiž neklade za cíl bagatelizovat dopady pandemie, či zesměšňovat vládní nařízení v boji proti zákeřné nemoci. Ani nechce více dramatizovat stav, ve kterém se celý svět nachází. Společenská stolní hra “Covid-19: Jsme v tom spolu, ksakru!” chce především odlehčit současnou situaci formou nadsázky, humoru a neutuchající naděje, že je možné virus porazit. Lidstvo je ze své podstaty hravé a soutěživé. Sdílená radost se zdvojnásobí, přičemž sdílený smutek se stává smutkem polovičním. Každý člověk si chce od každodenní reality odpočinout a zapomenout na své starosti. V naší hře se může kdokoliv svým starostem upřímně zasmát a navíc, díky hernímu principu, objevit i světlo na konci tunelu. Věříme totiž, že smích a projev solidarity je ten nejlepší lék.

O čem hra je?
V naší hře se můžeš stát jak prezidentem USA, tak rumunskou zdravotní sestřičkou, čínským kadeřníkem či maďarskou uklízečkou. Záleží na tom, co si před začátkem hry vylosuješ a jak šikovně dokážeš celou pandemií prokličkovat až k samotnému vítězství, tedy k poražení Covidu-19! Tvůj plat i tvé postavení bude přímo úměrné tvému původu a zaměstnání. Budeš tak mít výhody, kteří jiní protihráči nemají, ale i nevýhody, ze kterých mohou ostatní těží.
Do středu herní desky, v němž si na planetě zemi drze trůní buňka viru Covid-19, zvaná “Coviďák”, a srká u toho čínskou polévku z netopýrů, se položí balíčky karet SMŮLA, KLIKA a KSAKRU popisem dolů. Každému hráči se rozdá přesný startovní počet hracích peněz, neboli Koron, a určí se jeden svědomitý hráč, který se ujme role bankéře.
Poté hráči jeden za druhým hází kostkou, posouvají svou figurku o příslušný počet políček a plní na herním plánu dané úkoly podle stanovených pravidel.
Při vstupu na políčko SMŮLA se může například stát, že jistý finský trenér Miho Urvi, tě v době tvrdého lockdownu přesvědčil, aby sis do jeho posilovny přišel dát do těla. Bohužel tam ale zrovna přišla šťára a ty musíš zaplatit pokutu.
Nebo když vstoupíš na políčko KLIKA, tak tě finanční krize donutí vzít si brigádu v čínské restauraci Shu Lin, kde se v čase přísných restrikcí ilegálně sešli dva hlavní představitelé vlády. O jejich schůzce informuješ novináře, čímž si vyděláš 2 000 Koron.
Na políčkách jsou i podíly farmaceutických firem na výrobu vakcín, jako třeba česká firma s vakcínou NOTORIS, švédská firma s vakcínou IKEÜM, nebo japonská firma s vakcínou NATOTATA, a mnoho dalšího. Principem hry je koupě kompletních podílů jednotlivých firem, které ti následně při průchodu STARTem generují dávky vakcín. Tyto vakcíny poté vkládáš na tykadýlka Coviďáka sedícího uprostřed herní desky, anebo je využiješ pro své očkování, čímž se pro tebe průběh hry výrazně zjednoduší. Čím víc tykadýlek svými vakcínami obsadíš, tím větší máš šanci k celkovému vítězství.

8.3.2021 13:03:58 Redakce | rubrika - Zprávy

Časopis 44 - rubriky

Archiv čísel

reklama

Asociace profesionálních divadel České republiky

Časopis 44 - sekce

OPERA/ TANEC

Alinde Quintet, Adam Plachetka a Biblické písně

Adam Plachetka

Festival Lípa Musica pokračuje v řadě výjimečných hudebních událostí a 24. října 2024 přináší koncert, který n celý článek

další články...

LITERATURA/UMĚNÍ

Portrét malíře džungle Otto Plachta

Džungle Placht

Celovečerní dokument tvůrkyně a vedoucí Katedry dokumentární tvorby Alice Růžičkové Džungle Placht ukazuje živ celý článek

další články...